Saturday 9 March 2013

Seni Mempertahankan Diri Campuran

 
Associated Press / Kejohanan Pertempuran Terbaik

seni mempertahankan diri
Campuran telah berkembang dari rasa ingin tahu yang ganas ke dalam sukan penonton popular dan telah mendapat penonton pada pay-per-view, kabel dan rangkaian televisyen.

Sukan tersebut bermula
di televisyen  Amerika Syarikat berdasarkan pay-per-view pada tahun 1993 sebagai ujian untuk melihat mana gaya pertempuran yang paling berkesan: tinju, gusti, karate, jiu-jitsu, judo, brawling Muy Thai atau asas. Ia telah dipopularkan oleh Kejohanan Pertempuran Terbaik dan peminat banyak merujuk kepada sukan itu sebagai pertempuran muktamad.
 
U.F.C. merupakan pemimpin industri, meletakkan kad perjuangan yang paling dipandang tinggi dan menghasilkan sebuah rancangan realiti televisyen yang telah membantu membawa sukan itu ke dalam arus perdana. Organisasi memperoleh Kebanggaan, promosi terkemuka di Jepun, pada tahun 2007 untuk menjadi litar utama bagi sukan di seluruh dunia. Ia juga Extreme Cagefighting Dunia pada tahun 2007 untuk menjadi sistem feeder liga kecil dan mempamerkan pejuang berat badan yang lebih ringan.

Sukan ini berkembang di Amerika Utara, tetapi juga mempunyai sejarah yang panjang di Brazil di mana pejuang Brazil jiu-jitsu  menerima cabaran dalam tidak atau beberapa pertempuran memegang-dihalang. Ia juga telah menarik ramai yang besar di Jepun di mana terdapat satu tradisi sukan tempur. Baru-baru ini U.F.C. mula membuat kemajuan di Eropah, memegang beberapa kad di Great Britain.

Tetapi kerana sejarah awal beberapa peraturan dan pemasaran keganasan yang melampau sukan itu masih tidak dibenarkan di New York - Ray Krueger

0 comments:

Post a Comment